Booky

Booky

Vidste du at?

Bliver løbende klogere

Økonomi

Faktura

Estimated reading: 5 minutes

Opret faktura

Her vil vi gennemgå Fakturaer som er, eller bliver oprettet i Booking Board.
Vær opmærksom på at Booking Board alene ikke er et regnskabsprogram ligesom E-conomics, Dinero etc.

Under Økonomi -> Faktura har du et nemt overblik over de betalinger, som er kørt i Booking Board.

Du kan også nemt oprette en faktura fra øverste højre hjørne.

Dette sender dig til en tom skabelon hvor du kan oprette en faktura, på produkter du allerede har oprettet (eller oprette produktet, for at koble det på fakturaen).

Du kan her fra sende fakturaen til en kunde, eller bogføre en kontantbetaling fra din reception, med “kasse”-profilen.

Der skal kobles en eksisterende kunde eller Kasse på fakturaer, da systemet ellers ikke kan gemme hvem/hvor købet er foretaget.

Med de selvforklarende drop-down menuer kan du angive hvilken status fakturaen skal oprettes med. Eksempelvis vil en faktura med status “Betalt” og betalingsmetode “Kontant” blive betragtet, af systemet som kontanter du har afregnet med din kunde og herefter bogfører i Booking Board.

Faktura funktioner

Når du åbner en faktura, har du nogle muligheder. Her tager vi udgangspunkt i en Forfalden faktura.

I toppen af fakturaen har du følgende ikoner. Hvis du kører musen over disse kan du se hvad de gør. For nemhed lister vi dem også her – i kronologisk rækkefølge: Profil, Print, Gensend (sender mail), Påmind (sender sms – koster sms takst), Send til inkasso og Slet.

I kassen for Historik kan du se flowet for forsøg på opkrævning.

D. 5.10.2024 bliver der sendt en mail omkring påmindelse på den manglende betaling. I hele perioden fra betalingen bliver oprettet og frem til dette, vil medlemmet blive gjort opmærksom på dette, i deres app også – ydermere kan de ikke låse døren op (kræver dørintegration) eller booke sig på hold.

Ovenstående er den automatiserede mail sendt D. 5.10.2024 til medlemmet. Du kan nemt rette denne via. Emailskabeloner og “Manglende betaling” skabelonen.

Statussen “Betaling Fejlede” betyder at systemet har forsøgt at trække pengene igen. Skulle medlemmet opdatere deres kort, kan du trykke “Genforsøg trækning” manuelt. Vælger i at afregne kontant eller lignende kan du trykke “Marker som betalt“.

Alle medlemmer får automatisk tilkoblet deres fakturaer på deres medlemsprofiler.
Fakturaen kan have færre funktioner hvis den er betalt eller opsagt.

Refundering

Ønsker du at refundere et beløb fra en faktura, så trykker du på de 3 prikker til venstre for fakturalinjen med beløbet i.

Her efter vil du se følgende kasse hvor fra du kan vælge det beløb du vil refundere.

Fra du refundere til kunden og til de faktisk modtager pengene, afhænger af NETS, Clearhaus eller lignende. Ofte vil det tage max. 10 dage.
Denne process har intet med Booking Board at gøre.

Indhold